Kennissessie Legal ICT: van voorspel naar hoogtepunt

Kennissessie Legal ICT: van voorspel naar hoogtepunt

Het aantal full-service IT dienstverleners in de advocatuur is op één hand te tellen. Eerder dit jaar kwam daar een nieuwe speler bij: Legal ICT, een samenwerkingsverband tussen BaseNet Advocatensoftware, 2ML IT Solutions en de MaDox Groep. Om deze samenwerking ook publiekelijk uit te dragen organiseerde Legal ICT gisteren een kennissessie voor de advocatuur. Geen gladde verkooppraatjes maar een drietal interessante presentaties over compleet verschillende onderwerpen. Plaats delict was Amsterdam Expo, alwaar de bezoekers na de informatieve middag werden getrakteerd op een speciale rondleiding door de tentoonstelling Titanic: The Artifact Exhibition. Op zich een gewaagde locatie voor een nieuw initiatief! Toch wist de organisatie daar een mooie draai aan te geven: “de Titanic stond voor innovatie en dat sluit mooi…

Lees meer
Verkooppraatjes vullen geen sales funnel…

Verkooppraatjes vullen geen sales funnel…

De tijd dat account managers met hun voeten op tafel konden wachten op bestellingen van klanten ligt reeds ver achter ons. De crisis, toenemende concurrentie en het devies “do more with less” heeft ervoor gezorgd dat verkopers meer moeten doen om hun target te halen. Nieuwe klanten komen niet meer aanwaaien en bestaande klanten kijken goed om zich heen alvorens ze besluiten een dienst of product te kopen. In de juridische automatiseringsbranche is het niet anders. Leveranciers moeten harder lopen, proactief zijn en vooral veel geduld hebben. Simpele productdemonstraties zijn passé, potentiële klanten willen meer weten: wat leeft er in de branche, wat kunnen we binnenkort verwachten en hoe speelt de leverancier daar op in. Deze trend is Lexxyn Partner…

Lees meer
Toenemende concurrentie tussen IT leveranciers zege voor advocatuur

Toenemende concurrentie tussen IT leveranciers zege voor advocatuur

De Nederlandse markt voor juridische software en IT diensten is de laatste tijd sterk in beweging. Na jarenlang relatief stil te hebben gestaan, is het nu duidelijk dat er iets aan het veranderen is. Niet alleen op het gebied van software, maar ook als het gaat om de IT dienstverlening en ontzorging is er een duidelijke evolutie aan de gang. IT ontzorging Terugkijkend op het recente verleden, zien we allereerst dat een aantal kleine leveranciers van juridische software en IT diensten hun samenwerkingsverband verder hebben geprofessionaliseerd en nu onder de vlag van de Lexxyn Groep opereren. Een goede zet! Het is nu immers duidelijk zichtbaar dat de verschillende aanbieders bij elkaar horen. Ook al opereren ze zelfstandig, het heeft al…

Lees meer
Overstap van de week: Jeroen Zweers

Overstap van de week: Jeroen Zweers

De juridische pers in Nederland besteedt altijd veel aandacht aan advocaten die het ene kantoor voor het andere verruilen. Minder aandacht is er voor overstappende IT-ers, alhoewel Jeroen Zweers niet mag klagen over aandacht. Wat eerder al de ronde deed is nu ook publiekelijk bekend: Zweers maakt de overstap van Dirkzwager naar Kennedy Van der Laan. In eerste instantie een opmerkelijk stap van Zweers. Na zestien jaar zijn sporen te hebben verdiend als groot innovator in het Oosten van het land gaat hij nu dus aan de slag in Amsterdam. Niet bij een typisch Zuid-as kantoor: “Ik denk dat als deze aanbieding van een Zuid-as kantoor was gekomen dat ik het dan niet gedaan had!” verteld Zweers desgevraagd. Kennedy Van…

Lees meer
HELP! Mijn pleitnota’s zijn weg!

HELP! Mijn pleitnota’s zijn weg!

Wat zou je doen als alle documenten op kantoor opeens onleesbaar zijn? Niets kan meer worden geopend, geen Word bestand, geen PowerPoint presentatie, geen PDF file, he-le-maal niets! Een telefoontje naar de helpdesk? Helaas, ook de IT afdeling staat machteloos. Echt alles is weg: die documenten die met spoed naar de rechtbank moeten, dat contract dat vandaag getekend zou worden en die bestanden die gisteren nog gemaild waren door de advocaat van de tegenpartij. Fictie? Voor een Amerikaans advocatenkantoor helaas niet. Het kantoor van advocaat Paul Goodson raakte vorige week plotseling de toegang tot alle documenten kwijt, met dank aan het Cryptolocker computervirus. Het virus was knap verstopt in een email die op het eerste gezicht afkomstig leek van de…

Lees meer
Richard Susskind beantwoordt lezersvragen

Richard Susskind beantwoordt lezersvragen

Twee weken geleden had ik wederom de eer Richard Susskind te mogen interviewen. Deze keer geen vragen met betrekking tot zijn laatste boek, maar vragen gesteld door de lezers van Legal IT Professionals, een internationale nieuwssite voor iedereen met interesse voor juridische automatisering. De meeste mensen die werkzaam zijn in de juridische sector zijn goed op de hoogte van Susskind’s toekomstvisie op de branche. Toch kan hij nog altijd verrassend en scherp uit de hoek komen, hetgeen de discussie altijd ten goede komt. De vragen die Susskind heeft beantwoord, gingen over volstrekt verschillende onderwerpen: het toekomstperspectief voor kleine advocatenkantoren, de overgang naar een papierloos kantoor, de rol van geautomatiseerde juridische systemen, advies voor beginnende advocaten, hoe advocaten warm te krijgen…

Lees meer
Recensie van het Hyperion rapport: van Workflow naar Business Process Management

Recensie van het Hyperion rapport: van Workflow naar Business Process Management

Hyperion Research – een onderdeel van Hyperion Global Partners – heeft in januari een nieuw MarketView™ rapport gepubliceerd: “Business Process Management Solution for Law Firms”. Het rapport evalueert in 81 pagina’s leveranciers van Business Process Management (BPM) systemen voor de advocatuur. Hyperion vroeg mij een recensie over het rapport te schrijven welke vorige week is gepubliceerd op een internationale website over juridische automatisering. Processen gericht op de advocatuur Advocatenkantoren volgen in toenemende mate het voorbeeld van bedrijven uit andere sectoren: het onderzoeken of de aanschaf van een BPM oplossing voordelen kan opleveren om processen te automatiseren, kosten te besparen en gemakkelijker te kunnen voldoen aan specifieke wet- en regelgeving. Hyperion GP haalt in het rapport meerdere voorbeelden aan van processen…

Lees meer
IT Training, uw cliënten eisen het!

IT Training, uw cliënten eisen het!

Advocaten zijn specialisten in hun vakgebied. Echter, met alleen kennis van het recht kom je er niet meer. De American Bar Association heeft eind vorig jaar nieuwe regels geïntroduceerd. In het kort komt het er op neer dat advocaten geacht worden een gedegen kennis te hebben van de technologie die gebruikt wordt in hun dagelijkse praktijk. De discussies in Amerika laaien hoog op en vorige maand gooide Corporate Counsel Casey Flaherty (Kia Motors America) nog wat extra olie op het vuur. Flaherty vindt het onbegrijpelijk dat hij opdraait voor de kosten die direct terug te leiden zijn op de slechte automatiseringskennis van advocaten. Tijdens een zeer druk bezochte presentatie op LegalTech West Coast (Los Angeles), haalde Flaherty flink uit naar…

Lees meer
Specialist of alleskunner?

Specialist of alleskunner?

Software, advocaten maken er dagelijks veel gebruik van. Ik heb dan niet over de standaard programmatuur zoals het Microsoft Office pakket en de internet browser, maar over de specifieke juridische software: een praktijk management systeem (zaken- en uren registratie) een document management systeem (documentenbeheer en digitale dossiervorming) een CRM applicatie (beheer van contacten en mailingen) De grote kantoren hebben over het algemeen voor ieder van deze functionaliteiten een apart programma. Om een goede en eenvoudige werking te garanderen, zijn deze drie systemen vaak op een ingenieuze wijze aan elkaar gekoppeld. Bijvoorbeeld, als een nieuwe zaak wordt aangemaakt in het praktijk management systeem, zorgt een koppeling met het document management systeem ervoor dat er ook direct een nieuw digitaal dossier wordt…

Lees meer
IT, maar dan voor uw cliënten

IT, maar dan voor uw cliënten

Het zal u niet zijn ontgaan: net zoals vele andere sectoren staat ook de advocatuur onder grote druk door toenemende concurrentie en steeds mondiger wordende cliënten. Het gevolg is een neerwaartse druk op de (uur)tarieven en uiteindelijk op de winstgevendheid van het kantoor. Innovatie kan het juiste antwoord zijn op dergelijke marktbewegingen, maar de advocatuur loopt in dat opzicht niet voorop. Er zijn vele mogelijkheden om te innoveren, waarbij ook automatisering een belangrijke rol kan spelen. Blue Flag Meer dan een decennium geleden lanceerde magic circle gigant Linklaters “Blue Flag”, een systeem waarmee cliënten online juridische dienstverlening konden afnemen. Vele andere grote internationale kantoren hebben dit voorbeeld gevolgd. De mogelijkheden verschillen en zijn met de tijd steeds vooruitstrevender geworden: van…

Lees meer