Toenemende concurrentie tussen IT leveranciers zege voor advocatuur

De Nederlandse markt voor juridische software en IT diensten is de laatste tijd sterk in beweging. Na jarenlang relatief stil te hebben gestaan, is het nu duidelijk dat er iets aan het veranderen is. Niet alleen op het gebied van software, maar ook als het gaat om de IT dienstverlening en ontzorging is er een duidelijke evolutie aan de gang.

IT ontzorging
Terugkijkend op het recente verleden, zien we allereerst dat een aantal kleine leveranciers van juridische software en IT diensten hun samenwerkingsverband verder hebben geprofessionaliseerd en nu onder de vlag van de Lexxyn Groep opereren. Een goede zet! Het is nu immers duidelijk zichtbaar dat de verschillende aanbieders bij elkaar horen. Ook al opereren ze zelfstandig, het heeft al wel geresulteerd in een verbetering van de dienstverlening dankzij een betere onderlinge afstemming. Dat is vooral zichtbaar bij ICT Concept, een ICT dienstverlener die zicht voornamelijk richt op de juridische sector. ICT Concept is druk bezig met ISO certificering, komt regelmatig met nieuwe diensten en probeert vooral “totale IT ontzorging” te bieden voor advocatenkantoren.

De toenemende professionalisering binnen de Lexxyn groep is een noodzaak. Niet alleen om tegemoet te komen aan de wensen en eisen van de advocatuur, maar vooral omdat er nieuwe aanbieders op de Nederlandse markt komen. Natuurlijk hebben spelers als Xinno en Tinkconnect al langer hun pijlen gericht op de hegemonie van ICT Concept, maar onlangs is daar een nieuwe speler bijgekomen: LEGAL ICT, een samenwerkingsverband tussen BaseNet, 2ML en de MaDox Groep. LEGAL ICT belooft “een naadloze en veilige ICT oplossing voor het moderne advocatenkantoor, dat op zoek is naar totale ontzorging van de kantoorautomatisering”.

Kortom, deze toenemende concurrentie is een zege voor de advocatuur: er valt meer te kiezen en de concurrenten houden elkaar scherp, zowel prijstechnisch als qua dienstverlening en service.

Software voor advocaten
Niet alleen op het gebied van IT infrastructuur wordt de markt dynamischer. De aanbieders van juridische software roeren zich namelijk ook. Onlangs hoorde ik op BNR een reclame voor Kluwer’s Fidura en het blijkt dat ook de Fidura website is vernieuwd. Helaas niet ten goede want er is totaal geen informatie meer te vinden over het product zelf. Behalve een filmpje met positieve gebruikerservaringen is er alleen nog maar de mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief. Deze marketinginitiatieven verbazen me enigszins, daar ik recentelijk van een medewerker te horen kreeg dat er binnen Kluwer weinig budget is voor het realiseren van nieuwe functionaliteiten binnen het pakket.

De recente dynamiek op de juridische software markt komt als een zegen en is goed te verklaren: nieuwe toetreders op de markt. Al jarenlang is er een soort status quo, slechts een handjevol aanbieders van zogenaamde “all-in-one” software voor advocatenkantoren die kunnen teren op een relatief stabiel klantenbestand. Overstappen van het ene naar het andere softwarepakket doen advocaten niet graag en dat werkt innovatie niet echt in de hand. De huidige “all-in-one” pakketten werken kennelijk op zich naar tevredenheid, maar als men goed doorvraagt bij de gebruikers, blijkt al snel dat het beter zou kunnen en ook beter zou moeten, veel beter. Weinig druk vanuit de klantenkring en weinig concurrentie op de markt hebben er voor gezorgd dat de meeste “all-in-one” pakketten niet met hun tijd meegaan en te veel gebaseerd zijn op oude technologie.

De keuzemogelijkheden voor juridische software nemen de laatste tijd gelukkig toe. Bijvoorbeeld Lexxyn partner Trivium Software BV, de makers van Fortuna. Zij komen binnenkort met een nieuw pakket voor de advocatuur: NEXTmatters. Ook al wordt dit al drie jaar aangekondigd, het lijkt er nu echt op dat dit jaar de eerste klanten bekend zullen worden gemaakt.

Een andere relatief nieuwe speler is Legalsense. Het is niet echt een “all-in-one” pakket, maar hun cloud software valt zodanig makkelijk te integreren, dat het toch de kant van een totaaloplossing opgaat. Legelsense timmert hard aan de weg en komt regelmatig met nieuwe functionaliteiten. De kracht van de software schuilt in de eenvoud, het gebruikersgemak en zorgt er dus voor dat training compleet overbodig wordt: als je met Facebook en LinkedIn kan werken zal Legalsense ook geen probleem vormen.

Ook uit het buitenland komt er nieuwe concurrentie. Het gerucht doet al een paar jaar de ronde dat een Engelse aanbieder van een “all-in-one” pakket voor de advocatuur de stap naar Nederland wil maken. Eind vorig jaar heeft een andere aanbieder zijn eerste Nederlandse klant binnengehaald. Het gaat hier om Clio, een in Amerika razend populaire “all-in-one” cloud oplossing voor de advocatuur. Ik volg dit bedrijf al enige jaren en een recente externe kapitaalinjectie heeft het blijkbaar mogelijk gemaakt om het pakket ook buiten Amerika op de markt te zetten, tot zo ver met veel succes.

Kortom, automatiseringstechnisch ziet het er goed uit voor de Nederlandse advocatuur: er valt meer te kiezen en dit heeft een positief effect heeft op service, kwaliteit en prijsdruk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *