Like, share, tweet

Like, share, tweet

Nu de smartphones en tablets via privégebruik uiteindelijk ook hun toegevoegde waarde hebben bewezen op de werkvloer, is het de beurt aan Social Media. Nee, dit keer geen betoog over hoe belangrijk Social Media kan zijn voor de reputatie van uw kantoor. Daar is al veel over geschreven en gelukkig zijn er al een aantal Nederlandse advocatenkantoren die er veel successen mee boeken. Laten we eens een stap verder gaan en Social Media integreren in de software die advocaten dagelijks gebruiken voor hun werk. LinkedIn mag dan gebruikt worden door veel professionals, eigenlijk gaat het vaak niet verder dan het completeren van een profiel. Buiten de kantooromgeving neemt het gebruik van Facebook, Twitter en andere Social Media platformen nog steeds…

Lees meer
Wie tot 10 kan tellen kan de hele advocatuur vellen!

Wie tot 10 kan tellen kan de hele advocatuur vellen!

Het is absoluut niet het meest populaire onderwerp in de advocatuur: beveiliging van IT systemen en informatie. Ik kom bij veel advocatenkantoren over de vloer - zowel in Nederland als daarbuiten - en wat bij dit onderwerp altijd opvalt is het spanningsveld tussen IT managers en advocaten. Het is een constant gevecht tussen het gebruikersgemak en goede beveiliging: de IT manager wil alles zo goed mogelijk beveiligen, de advocaat wil zo eenvoudig mogelijk toegang tot zijn data. Encryptie van laptops en USB sticks, extra beveiliging op mobiele apparaten (Blackberry’s, iPhones, tablets, etc.) en het blokkeren van online diensten als Hotmail en Dropbox: voor de IT manager zijn deze absoluut belangrijk, voor de advocaat vaak een extra last. Het zal geen…

Lees meer
De Cloud: kosten en baten

De Cloud: kosten en baten

Langzaam maar zeker groeit het besef in Nederland dat Cloud Computing een serieus alternatief is, zelfs voor de advocatuur. Vooral de kleinere kantoren zonder eigen IT afdeling zien er de voordelen van in: geen investeringen in dure hardware en softwarelicenties, maar slechts betalen voor wat er wordt gebruikt en de zekerheid hebben dat belangrijke informatie goed beveiligd is. Toch is er nog veel onduidelijkheid. Advocaten die ik spreek, hebben totaal verschillende opvattingen over wat nu wel en niet is toegestaan. Moet de data binnen de landsgrenzen blijven, of maakt het niet uit zolang het binnen Europa blijft? Wanneer heeft een overheid wel en niet het recht om data op te vragen die is ondergebracht bij een aanbieder van Cloud diensten?…

Lees meer
Legal Marketing: “Belangen advocaat en marketeer vaak compleet verschillend”

Legal Marketing: “Belangen advocaat en marketeer vaak compleet verschillend”

De laatste tijd is het vaak in de media: cliënten die niet tevreden zijn over de dienstverlening van advocatenkantoren. Vorige week verscheen hier nog een bericht over op Mr-online. Het positieve ervan is dat de meeste cliënten weinig tot niets te klagen hebben over de kwaliteit van de juridische dienstverlening, maar meer over het gebrek aan kennis over wat er precies bij de klant speelt en in de branche waarin de cliënt opereert. Kort door de bocht kan je concluderen dat advocatenkantoren (nog) meer tijd moeten besteden aan gedegen marketing. Dit was precies de insteek van het Legal CRM Event 2012, georganiseerd door Active Professionals op het nog immer aansprekende hoofdkantoor van Microsoft Nederland. De locatiekeuze is geen toeval: Active…

Lees meer