Like, share, tweet

Nu de smartphones en tablets via privégebruik uiteindelijk ook hun toegevoegde waarde hebben bewezen op de werkvloer, is het de beurt aan Social Media.

Nee, dit keer geen betoog over hoe belangrijk Social Media kan zijn voor de reputatie van uw kantoor. Daar is al veel over geschreven en gelukkig zijn er al een aantal Nederlandse advocatenkantoren die er veel successen mee boeken.

Laten we eens een stap verder gaan en Social Media integreren in de software die advocaten dagelijks gebruiken voor hun werk. LinkedIn mag dan gebruikt worden door veel professionals, eigenlijk gaat het vaak niet verder dan het completeren van een profiel. Buiten de kantooromgeving neemt het gebruik van Facebook, Twitter en andere Social Media platformen nog steeds toe. Om anderen te laten weten hoe we denken over foto’s, nieuws en artikelen, liken en sharen en tweeten we er vrolijk op los. Maar wat als we dit ook zouden doen in de dagelijkse praktijk op kantoor?

Goed contract geschreven? Even tweeten naar de kantoorgenoten! Net een indrukwekkende opinie gelezen van een collega? Belonen met een like. Vandaag een pitch doen voor een potentiële nieuwe cliënt? Direct een status update de wereld in sturen. Een interessante collega met specifieke en voor u relevante kennis? Gewoon even op follow klikken.

Overdreven?

Ja, wel als u dit met de huidige Social Media platformen doet en de hele wereld op de hoogte brengt van het wel en wee van uw kantoor. Maar niet als het binnen de grenzen van kantoor blijft. Immers, dat goede contract is misschien heel handig voor het kennis management systeem. Die indrukwekkende opinie wordt veel makkelijker gevonden door collega’s als er maar genoeg likes zijn. De scoringskansen van die pitch worden ineens veel groter als een collega die status update ziet en nog wat waardevolle informatie heeft over de potentiële cliënt. En die interessante collega hoeft niet meer na te denken over wie er op de hoogte moet worden gebracht van zijn werkzaamheden. Immers, de collega’s die echt op de hoogte willen blijven zijn trouwe followers.

Het duurt niet lang meer. Onlangs was ik op een seminar waarin uitgebreid werd stilgestaan bij de toekomst van juridische software. Een vooraanstaande internationale leverancier van o.a. online dealrooms presenteerde de nieuwe versie van hun software met daarin veel invloeden van alle verschillende Social Media platformen die we tot nu toe eigenlijk alleen maar in ons privé leven gebruiken. Zo kunnen er LinkedIn-achtige profielen worden aangemaakt door de gebruikers zodat alle relevante kennis binnen de organisatie makkelijk te traceren is. Via status updates wordt men op de hoogte gebracht van de dagelijkse werkzaamheden van collega’s, hetgeen cross-selling een geheel nieuwe impuls geeft. Het liken van documenten geeft niet alleen een positief signaal naar de auteur, maar zorgt er tevens voor dat een document hoger in de lijst van zoekresultaten komt.

En er is nog een groot voordeel: het terugdringen van de immense stroom aan e-mails. Bij de jongere generaties is email al lang passé. Communicatie vind in steeds grotere mate plaats via Twitter en Facebook. Als dit nu ook op kantoor gebeurt, blijft iedereen op de hoogte van zaken die men ook echt interessant vindt, zonder dat de inbox overstroomt met nieuwe berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *